Dirigent, solisten en orkest Koepelscratch 2017

DirigentPaul Waerts is sinds 2007 de drijvende kracht en het muzikale geweten achter Oratoriumkoor Heiloo. “De Messiah is een heerlijk stuk om te dirigeren, en de Cultuurkoepel is de uitgelezen lokatie voor de formule van een Scratch-concert. Ik ben heel blij dat Cappella Maria Barbara voor de begeleiding gaat zorgen, ze hebben in april met ons een prachtige Matthäus Passion uitgevoerd. Voeg daaraan toe solisten van formaat, ons eigen koor van ruim tachtig enthousiaste zangers en zangeressen én nog eens driehonderd zangers die van heinde en verre naar Heiloo komen: dat móet wel een bijzondere dag worden!”

 

 

 

Bas Kuijlenburg (bas)

Bas: Bas Kuijlenburg (1962) studeerde sociale wetenschappen, schoolmuziek en uiteindelijk solozang aan het Utrechts Conservatorium. Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de Nederlandse bas Pieter van den Berg. Nog steeds verder schavend aan zijn zangkunst bereikte Bas in 2013 in het ‘Artopera’ concours in de Opera van Frankfurt am Main een halvefinaleplaats.

Bij concert- en oratoriumkoren is Bas een graag gehoorde solist. Hij soleerde vele malen in Bachs cantates en passionen, zowel in de basaria’s als in de Christuspartijen. Andere veel uitgevoerde werken zijn “Messiah” van Händel, “Elias” van Mendelssohn, “Ein Deutsches Requiem” van Brahms. Ook de baritonsolo’s in “Carmina Burana” van Carl Orff behoren tot zijn vaste repertoire. Hoogtepunten waren verder ook minder bekende werken als het  aangrijpende “The Wounddresser” van John Adams met het UMA Kamerorkest en Moessorgski’s “Liederen en dansen van de dood” in een bewerking van Kees Olthuis voor het Amstel  Strijkers Ensemble.

Peter Vos, tenor

Tenor:  Na een succesvol afgeronde studie geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht, genoot de lyrische tenor Peter Vos zijn zangopleiding bij Christa Wolfs-Van den Bosch, sopraan, en tenoren Jos van Eyck en Manfred Jung tot medio 2008. Hij volgde masterclasses bij John Bröcheler en Kurt Moll. Vanaf eind 2010 tot diens overlijden in 2012 werd hij gecoacht door Hein Meens.
Hij zong een verscheidenheid aan rollen in vele talen in binnen- en buitenland. 
Verder was hij halve finalist aan het 1e Cantilena Gesangswettbewerb in Bayreuth in 2007 en laureaat aan het Robert Stolz Gesangswettbewerb in Hamburg in 2003. In 2005 was Peter finalist in het tv-programma Una Voce Particolare.
Hij werkte samen met dirigenten als Jean-Yves Ossonce, Marco Zambelli, Raymond Janssen (Limburgs Symfonie Orkest), Manfred Jung (Junges Tonkünstler Orchester), Laurent Wagner, Ivan Anguélov (Brabants Orkest), Jan Stulen (Orchestra Particolare) en regisseurs als Dalia Ibelhauptaite, Gudrun Hartmann, Giles Havergal, Leo Decker en Aidan Lang.
Daarnaast heeft hij een fors groeiend oratorium- en concertrepertoire waaronder: Bach: Passionen en verschillende cantates; Dvorak: Stabat Mater; Franck: Les sept dernières paroles du Christ en croix; Haydn: Die Schöpfung; Händel: Messiah; Mendelssohn: Elias; Mozart: Requiem, Krönungsmesse; Ramirez: Misa Criolla; Saint-Saens: Oratoire de Noël e.v.a.

Marene Helgershuizen, sopraan

SopraanDe Nederlandse dramatisch-coloratuur sopraan Marene Elgershuizen rondde in 2013 haar opleiding met Excellentieprogramma aan het Prins Claus Conservatorium af. Zij volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Gerd Uecker, Camilla Nylund, Soile Isokoski, Nadine Secunde, Jard van Nes en Ira Siff. Bovendien was zij deelnemer aan de Internationale Opernakademie 2013 in Schwerte (DU). In 2014 deed zij mee aan de eerste Bad-Saarow Meisterkurs (DU) van Thomas Johannes Mayer en Kirsten Schötteldreier.  
Haar Masterdiploma behaalde Marene aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij vervolgde haar studie in Duitsland bij Kammersängerin Gabriele Schnaut en volgde coachings bij Graham Cox, Klaus Sallman en John Norris. Marene studeert nu verder in Berlijn bij de bekende dramatische sopraan Janice Baird.

Marene soleerde in 2016 bij de uitvoering van ‘Carmina Burana‘ met Oratoriumkoor Heiloo.

 

Alt: Maartje de Lint. Haar vocale capaciteiten, niet aflatende enthousiasme voor theater, in combinatie met een sprankelende, altijd optimistisch persoonlijkheid hebben haar over de hele wereld gebracht om te werken met, en te leren van de beste en meest inspirerende musici in de wereld van de muziek zoals Cora Canne Meijer, David Pittman-Jennings, Christina Deutekom, Barbara Bonney, Martin Wright, Charles Hammilton, componist Kees Olthuis, regisseur GerardJan Reijnders en vele anderen. Haar professionele carrière begon in het laatste jaar van haar studie toen zij de rol van Arsamene, in Xerxes, Händel vertolkte en daarvoor lovende kritieken ontving. Na haar studie was zij verbonden aan Het Internationaal Operacentrum te Amsterdam.

Maartje heeft een voorliefde voor de liederen in het lichte repertoire zoals Kurt Weill, Stephen Sondheim en Maury Yeston. Zij maakte van de December Songs een CD-opname. Daarnaast is Maartje een veelgevraagd oratoriumzangeres. Zij zong de altpartijen in Bach’s Matthëus en Johannes Passion, Weihnachtsoratorium, Rossini’s Petit Messe Solonelle, Stabat Mater van Haydn en vele andere. Ook is Maartje naast haar solo-engagementen werkzaam bij het koor van De Nationale Opera te Amsterdam. Daar zong zij ook diverse solo’s in o.a. Het Sluwe Vosje, Romeo et Juliette en Die Meistersänger von Neurenberg.

Maartje is een goede bekende bij Oratoriumkoor Heiloo: eerder dit jaar deed zij mee aan de uitvoering van de Matthäus Passion.

Henk van Zonneveld, muzikaal leider Cappella Maria Barbara

OrkestCappella Maria Barbara is een barokorkest dat door Henk van Zonneveld werd opgericht ter gelegenheid van het Bach-herdenkingsjaar 2000. Sindsdien werden van J.S.Bach de solocantates, de soloconcerten en alle grote koorwerken uitgevoerd. Daarnaast speelde het orkestwerken van o.a. Buxtehude, Schütz, Purcell, Mozart, Vivaldi, Händel, Haydn, Rameau en Charpentier. In 2017 vond de wereldpremiere plaats van Bach’s Matthäuspassion in een éénkorige versie volgens een reconstructie door Henk van Zonneveld.

Het orkest speelt in barokstemming op oude instrumenten uit 17e en 18e eeuw of kopieën daarvan. De musici zijn allen zeer vertrouwd met de barokke uitvoeringspraktijk en spelen ook met andere barokorkesten in Nederland en daarbuiten. Het orkest is genoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, waarmee hij in 1707 in het huwelijk trad. Veel werken die hij in de volgende jaren componeerde zullen ook door haar zijn beluisterd en gewaardeerd. In 1720 overleed zij, slechts 35 jaar oud, terwijl Johann Sebastian op reis was. Toen hij thuiskwam was zij inmiddels begraven.

Oratoriumkoor Heiloo maakt werkt vaker samen met Cappella Maria Barbara, zoals bij de uitvoering van de Matthäus Passion in april 2017.