Groeten uit Venetië

Oratoriumkoor Heiloo met glorieuze composities van Antonio Vivaldi

Op zondagmiddag 1 november 2020 staat het Oratoriumkoor Heiloo weer op haar vertrouwde podium onder het orgel in de Cultuurkoepel. Dit herfstconcert met composities van Antonio Vivaldi wordt vanwege coronamaatregelen tweemaal uitgevoerd.

Daarmee wordt voor koorzangers, orkestleden en dirigent Paul Waerts de lat extra hoog gelegd omdat de 1,5 meter afstand tussen de zangers en musici een bijzondere uitdaging vormt. Het belooft een afwisselende en spannende middagvoorstelling te worden. Aansprekende, jonge solisten uit de eigen koorgeleding worden begeleid door Barokorkest Cappella Maria Barbara en het geheel staat onder leiding van dirigent Paul Waerts. Het programma voorziet in de koorwerken: Magnificat RV 610,  Gloria RV 589 en het Lauda Jerusalem RV 609 voor dubbelkoor.

Concertuitvoeringen op zondagmiddag 1 november in de Cultuurkoepel van Heiloo.

Aanvang 14.30 uur en 16.30 uur. Kaarten verkrijgbaar via deze link.

Het Oratoriumkoor Heiloo stelt zich ten doel koorzang en de liefde voor klassieke muziek te bevorderen o.a. door per jaar twee of driemaal een concert te verzorgen voor een zo breed mogelijk publiek: doorgaans Bachs Matthäus of Johannes Passion  in de passieweek, daarnaast een tweede concert in de herfst waarvan de programmering wisselend is. Sinds 2017 trok het Oratoriumkoor veel zangers en publiek met haar derde evenement: de Scratch met de Messiah van G.F. Händel, als opmaat naar de kerstdagen.

De amateurvereniging, bestaand uit 75 tot 80 leden uit de regio van Heiloo, streeft naar een hoog artistiek niveau door te werken met een professionele dirigent en door voor concerten een professioneel orkest en professionele solisten te contracteren. 

Antonio Vivaldi was een Italiaanse componist uit de Barok. Hij schreef honderden concerten voor met name strijkinstrumenten, zoals De vier jaargetijden. In zijn eigen tijd stond hij vooral bekend om zijn opera’s.

Antonio Lucio Vivaldi ziet op 4 maart 1678 het levenslicht als zoon van een van de beste violisten van de kapel van de San Marco. Onder het oog van zijn vader ontwikkelt Antonio zich al snel tot vioolvirtuoos. Daarnaast volgt hij een opleiding tot priester, die hij in 1703 afsluit. Al snel herkent men hem aan zijn vuurrode haar: zijn hele verdere leven noemt men hem ‘il prete rosso,’ de rode priester. Maar Vivaldi draagt maar enkele keren een mis op. Hij heeft last van ademhalingsproblemen die hem er eerder al van hadden weerhouden blaasinstrumenten te bespelen. Zijn muzikale talenten helpen hem niet bij zijn priesterlijke plichten: naar verluidt onderbreekt hij zijn missen zelfs regelmatig om een muzikaal idee op te schrijven voor hij het vergeet. Vanaf 1704 hoeft hij niet langer missen op te dragen vanwege zijn slechte gezondheid.

Het muzikale weeshuis, Pio Ospedale della Pietà is vanaf 1703 voor Vivaldi een min of meer vaste werkplek, eerst als vioolleraar en later ook als dirigent, componist, leraar en hoofd van muziek. Dit is een tehuis voor buitenechtelijke kinderen en arme wezen. Dit weeshuis wordt gespekt door rijke vaders, die hun kinderen niet willen erkennen maar hen wel financieel willen ondersteunen. De Pietà is een mengeling van tehuis, kostschool, klooster en conservatorium. De wezen, vooral tienermeisjes, krijgen een grondige scholing in muziek. 

Voor Vivaldi is dit vruchtbare grond, zo’n drom van enthousiaste jonge mensen die elke week zijn muziek kunnen uitvoeren. Voor de bewoners van dit instituut schrijft hij dan ook het meeste van zijn instrumentale muziek, waaronder de wereldberoemde Vier jaargetijden uit 1723. Ook schrijft hij hier vanaf 1713 veel religieuze muziek, bijvoorbeeld het oratorium Juditha Triumphans. Hij blijft aan tot 1740. 

pastedGraphic.png

Anoniem portret

WAARSCHIJNLIJK ANTONIO VIVALDI; OLIEVERFSCHILDERIJ UIT HET MUSEO INTERNAZIONALE E BIBLIOTECA DELLA MUSICA DI BOLOGNA, 1723
Mantua, Rome, Venetië

Ondertussen bouwt Vivaldi aan een reputatie als operacomponist. In 1718 vertrekt hij naar Mantua om daar drie van zijn opera’s op de planken te zetten, en na een stop in Venetië reist hij door naar Rome in 1720. Voor al deze plaatsen schrijft hij opera’s, waaronder L’Olimpiade, de bekendste.

In 1723 neemt de leiding van de Pietà contact met hem op om hem te vragen of hij maandelijks twee concerten voor hen wil componeren. Vivaldi, die nog deels in Rome woont, stemt toe. Zes jaar lang levert hij hen maandelijks twee concerten. Deze concerten zijn vaak technisch hoogstaand en getuigen van Vivaldi’s grote virtuositeit en talent voor het componeren van frisse, ritmische muziek.

In 1738 trekt Vivaldi naar Amsterdam, en in 1740 naar Wenen. Waarschijnlijk is zijn geld dan op. Zijn composities zijn niet meer zo populair als ze ooit geweest waren; een nieuwe generatie componisten dient zich aan. Als zijn Oostenrijkse broodheer Karel VI sterft, heeft Vivaldi geen financiële steun in de rug meer. Wanneer hij op 28 juli 1741 sterft, krijgt hij een armeluisgraf.

Vivaldi sterft zonder te weten hoe invloedrijk hij met zijn muziek zal worden. Componisten als Bach, Haydn en Mozart laten zich in hun concerten door hem inspireren. En zelfs drie eeuwen later kent iedereen zijn Lente maar al te goed.

Kaarten kopen