Toekomstvisie Oratoriumkoor Heiloo
De toekomst voor oratoriumkoren is niet vanzelfsprekend: we horen regelmatig dat er een koor wordt ontbonden. Het gaat met ons nu goed, maar hoe houden we dat zo? Dat vraagt een stevige, uitvoerbare visie op hoe we ons koor aantrekkelijk houden.
Missie: wat we doen en willen zijn
We brengen mensen met een passie voor klassieke muziek samen. Door samen te zingen en ons voortdurend te ontwikkelen, creëren we een gemeenschap waarin kwaliteit, verbondenheid en plezier centraal staan. Hier gaat het om:
Samen zingen, Passie voor klassieke muziek, Voortdurende ontwikkeling, Verbondenheid en toegankelijkheid.
Visie: wat we in de toekomst willen zijn
We willen een verbindende kracht in de regio zijn zodat we klassieke muziek levend en toegankelijk houden voor een breed publiek. Door samenwerking met lokale partners en een gevarieerd repertoire blijven we relevant en inspirerend, zowel voor leden als het publiek. Als koor denken we aan maximaal 110 leden.
Plannen: hoe we de missie en visie handen en voeten geven
Concerten & Repertoire
· Een nieuw vijfjarenplan met gevarieerd repertoire, gericht op ontwikkeling en balans tussen uitdaging en haalbaarheid.· Twee grote concerten per jaar, aangevuld met kleinere of makkelijkere uitvoeringen.· Focus op publiekstrekkers, beleving en zang-technische ontwikkeling.
Zangtechniek
· Kooracademie voor maandelijkse workshops: zuiver zingen, ritmiek en expressief zingen.· Digitale leeromgeving met oefenmateriaal en communicatiemogelijkheden.· Oefenen op andere manieren, zoals de ‘gespikkelde beer’ met stemgroepen door elkaar.
Sociaal Netwerk
· Versterken van de sociale cohesie via activiteiten zoals bonte avonden, scratchconcerten en samenwerkingen.· Nieuwe en vertrekkende leden goed begeleiden en tussentijds ondersteunen met eenduidige, tijdige informatie en duidelijke aanspreekpunten.· Balans tussen repetities en sociale interactie.
PR en Sponsoring
· Professionele uitstraling en een planmatige aanpak voor sponsorwerving en zichtbaarheid.· Gebruik van sociale media, nieuwsbrieven en een modern logo voor herkenbaarheid.· Relaties met sponsors en adverteerders actief onderhouden en uitbreiden.