Matthäus Passion

Op vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april 2017 voert het Oratoriumkoor Heiloo de Matthäus Passion van J.S.Bach uit in de Cultuurkoepel, waar het als vaste ‘bespeler’ wekelijks repeteert.

Het koor brengt het stuk voor het tiende jaar op rij, en dringt onder leiding van dirigent Paul Waerts steeds verder door in de geheimzinnige en prachtige wereld van Bachs meesterwerk. De Passie is niet voor niets Nederlands favoriete koorwerk: het lijdensverhaal van Christus dat wordt verteld in statige koralen, indringende recitatieven, liefdevolle aria’s en stormachtige fuga’s blijft jong en oud fascineren.

Dit jaar is gekozen voor begeleiding op authentieke instrumenten door barokorkest Cappella Maria Barbara. Henk Zonneveld richtte dit orkest in het Bach herdenkingsjaar 2000 op, en het is vernoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara. De musici spelen in barokstemming op oude instrumenten uit de 17e en 18e eeuw of kopieën daarvan.

Voor deze tiende uitvoering heeft Oratoriumkoor Heiloo zich van de medewerking van een aantal uiterst getalenteerde solisten verzekerd. 
De bas-bariton Julian Hartman vertolkt de rol van Christus. Hartman werkte met meesters als Edo de Waard, Ton Koopman en Frans Brüggen en voerde behalve de passiewerken van Bach ook andere oratoria uit zoals de Krönungsmesse van Mozart , die Jahreszeiten van Haydn en l’Enfance du Christ van Berlioz.
De rol van de evangelist wordt vertolkt door Harry van Berne, die als solist internationale reputatie geniet. Hij heeft een breed repertoire uit verschillende stijlperiodes, van Middeleeuws tot eigentijds. Van Berne is als hoofdvakdocent verbonden aan het ArtEZ conservatorium.

Als sopraan zal Martha Bosch optreden. Deze veelgevraagde zangeres soleerde regelmatig in de grote passiewerken van Bach. Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne.

Voor de altpartij zorgt de uitbundige Maartje de Lint. Zij studeerde zang en opera aan Het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en vertolkte rollen in diverse stijlen. Maartje zingt ook in het koor van de Nationale Opera in Amsterdam.

Erik Janse zal de tenor aria’s voor zijn rekening nemen. Janse is een zeer gepassioneerde Bach solist, en voerde de solocantate voor tenor uit in de Utrechtse Dom. Zowel liederen van Liszt en Schubert als hedendaags werk staan op het repertoire van deze veelzijdige tenor.

Voor de bas aria’s is Matthijs Mesdag aangetrokken, die oratoriumwerk zong in o.a. Duitsland, Finland en Japan. Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman.

De uitvoering staat onder leiding van dirigent Paul Waerts, die het koor met kennis, passie en humor meeneemt op een reis door de muziek, en daarbij gaandeweg de lat steeds hoger legt. Dat werd in november 2016 duidelijk bij de succesvolle uitvoeringen van de Liebeswalzer van Johannes Brahms en het magistrale Carmina Burana van Carl Orff, eveneens in de Cultuurkoepel. Waerts, van oorsprong organist met een passie voor Bach, studeerde koordirectie bij Jan Pasveer en Joop Schets.

Over eerdere uitvoeringen:

2016:

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart 2016 vonden de eerste 2 uitvoeringen van de Matthäus Passion in de Cultuurkoepel plaats. Twee bijzondere en uitverkochte avonden. Bekijk enkele reacties op Facebook.

 

2015:

Op 20 maart 2015 vond de uitvoering van de Matthäus Passion plaats, in de Ter Coulsterkerk te Heiloo. Hier treft u aan: een recensie, enkele opmerkingen van het publiek, 2 fotosessies en een impressie van een koorlid:

matthaus passion resensie

Recensie in het Noord-Hollands Dagblad op 21 maart 2015

 

Wat vond ons publiek van de Matthäus Passion 2015?

Paul Waerts

Paul Waerts

“Paul was zijn gewicht in goud Waerts”
Dhr. Schepers

Jutte Brandts Buys:”Ik ga aan Paul mailen dat mijn vader (= de componist Brandts Buys) bij het horen van deze uitvoering vanuit de hemel zeker bijzonder blij zou zijn geweest”.

koo

“Sind Blitze sind Donner was puntgaaf en strak geweldig gezongen!!!!!”

  • En verder:
    – De locatie: was prima, zeker qua geluid.
    – Orkest: mooie verhouding, bewondering voor de contrabas meneer, de hele avond staan met zo’n gigantisch instrument tegen je aan. Ook erg mooi geluid.
    – Koor: indrukwekkend qua grootte en zangkunsten, het kinderkoor was een mooie toevoeging.
    – Solisten: indruk dat de bas zich niet honderd procent goed voelde (ziek en toch zingen); alt met stip bovenaan.
    – Dirigent; super!!!
    – Het begin met “Kommt ihr Töchter, helft mir klagen” was ‘overdonderend’.

Foto’s van de uitvoering

Foto’s van de repetities van solisten met orkest

koor2

Matthäus Passion 20 maart 2015; een impressie

Altijd verheug ik me op een concert, ook nu weer, de “Matthäus” voor de 8ste maal.
Er vormt zich een gezonde spanning in mijn lijf, als de bewuste avond is aangebroken.
In de oefenruimte, waar we ons verzamelen, is het wat rommelig maar er heerst een fijn sfeertje. Af en toe dwarrelt er een kind van het Junioratorium tussen ons door en dat geeft iets ongedwongens.
Iedereen is mooi in stemmige zwarte kleding en de witte blouses van de kinderen hebben een fris contact met de overhemden van de bassen en tenoren.
De kerk is vol en ik weet dat mijn 5 fans verspreid tussen het publiek zitten.
Dan laat Paul het orkest de eerste zware tonen, als van kerkklokken inzetten. Ik laat me luisterend of zingend meeslepen door de muziek en waan me een paar uurtjes in een bos, waar hemelse klanken tussen de bomen zweven. Boosheid, donder en bliksem doen de bladeren trillen, maar dan klinkt er weer een prachtig koraal en keert de rust weer terug.
Alles was goed: het orkest, de solisten van het orkest, de zang-solisten, ons koor, de kinderen en onze dirigent Paul, die zichtbaar en merkbaar gegroeid is in het dirigeren van Bach’s meesterwerk.
Het applaus was als een warme douche, evenals de warme omhelzing van mijn vriendin Mariëtte Bossers, die zei: “Meid, het was fantastisch !”
Mijn Yoga-lerares Elly Albers, sprak over: Gouden Keeltjes…. En mijn wandelmaatje Bea Wetstein mailde de andere dag: Het was een prachtige uitvoering; we hebben genoten !
Sara van der Boon.