Johannes Passion 2019

Een aangrijpend verhaal, indringend verteld

Dirigent Paul Waerts

De Johannes Passion van Johann Sebastian Bach is een indringend werk op meerdere niveau’s. Het passieverhaal van Johannes wordt op een levendige, verhalende wijze vertolkt, waarbij tekst en muziek soms onnavolgbaar vervlochten zijn, zoals alleen Bach dat kon. Dirigent Paul Waerts heeft daar bij het instuderen met het koor ook bijzonder veel aandacht aan geschonken. Niet alleen tekst en muziek, maar vooral ook de emotie moeten overkomen. Dat perspectief legt de lat hoog voor ons koor, en de vijftien projectzangers die zich voor deze gelegenheid hebben aangesloten. Met bijna 75 jaar ervaring zijn we trots dat we dit meesterwerk naar de Heiloose Cultuurkoepel kunnen brengen.

Praktisch

De uitvoering is op 6 april 2019 in de Cultuurkoepel Heiloo, Kennemerstraatweg 464. Aanvang concert 19.30 uur, zaal open 18.30 uur. Kaarten zijn te koop voor €27,50 of €35,00 (eerste rang – uitverkocht!) via deze link, via onze leden, of aan de deur (pinbetaling is mogelijk).

Solisten

Voor deze uitvoering hebben we de medewerking van ‘de top van de Nederlandse solisten’, aldus dirigent Paul Waerts.

Sopraan Caroline Stam

Voor de Heiloose sopraan Caroline Stam is het concert in de Cultuurkoepel een ‘thuiswedstrijd’. Caroline soleerde afgelopen najaar nog bij ons zondagmiddag concert ‘Groeten uit Leipzig’.

Zij studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde zowel het diploma Uitvoerend Musicus als Docerend Musicus (cum laude). Daarna werd zij gecoacht door David Pittman-Jennings en Brian Masuda.

Caroline concerteerde in vele Europese landen, tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival des Cathédrales de Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, Sir David Willcocks, Charles de Wolff, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven en Ton Koopman.

Caroline won de eerste prijs voor sopraan op de Grimsby International Competition for Singers te Grimsby, Groot-Brittannië, en de eerste prijs voor de vertolking van het Franse Lied.

Regelmatig verzorgt Caroline liederen-recitals in het kader van de Vereniging Vrienden van het Lied.Zij verleende solistische medewerking aan diverse cd-opnamen; Purcell’s Fairy Queen, diverse Bach-cantates waaronder de tiende aflevering van de serie Bach-cantates van Ton Koopman, Italiaanse barokcantates onder leiding van Patrick Peire en Bach’s Johannes Passion met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Zij soleerde tevens in Ton Koopman’s reconstructie van Bach’s Markus Passion en in Buxtehude’s Das Jüngste Gericht met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman. Verder zingt Caroline op opnamen met Ensemble Amphion met Muziek uit de tijd van Rembrandt en met Camerata Trajectina Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck en Liederen van Jacob Cats.

Martine Straesser kon door een verkeersongeval niet meedoen aan deze uitvoering. Ze werd vervangen door Helena van Heel.

Alt Martine Straesser

Martine Straesser (alt) begon haar opleiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel. Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Masters degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland.

Al tijdens haar studie maakte Martine haar operadebuut in “ Il trionfo di Camilla” van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven. In Engeland en Schotland was zij te horen in o.a.” Carmen”,”le nozze di Figaro” en “Haensel und Gretel”.

In Nederland zong zij rollen in The rape of Lucretia (olv Richard Bradshaw) Oresteia van Xenakis  en Phillip Glass`  Akhnaton (Muziektheater Holands diep). Bij de Nederlandse opera was Martine te horen in Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in Amsterdam en New York) en Reves d` un Marco Polo van Claude Vivier (in de regie van Pierre Audi). Martine zong de rol van Mrs, Quickly in Verdi`s Falstaff in een productie die een aantal theaters in Italië aandeed waaronder het befaamde Teatro Reggia di Parma.

Ook was zij te zien als Witwe Begbick in Mahagonny van Kurt Weill (opera aan het ij) en als de moeder in de opera Mavra van Strawinsky bij opera zuid. Bij hetzelfde gezelschap zong zij de rol van “La Frugola” in Pucinni`s “Tabarro” en de rol van Dorothee en Massenets “Cendrillon”. Vorig jaar was Martine te horen als derde dame in Mozarts Zauberflöte bij Opera Classica op diverse plaatsen in Duitsland.

Op het concertpodium zong Martine o.a. bij het Brabants orkest (three shakespeare songs van Ton de Leeuw en Die Fledermaus) en de Nederlandse Bachvereniging (Israel in Egypt o.l.v. Paul mc Creesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia en het Gelders orkest.

Recent was zij te gast bij het Zeeuws orkest voor enkele uitvoeringen van het requiem van Verdi. Martine is een veelgevraagd soliste bij oratoriumverenigingen in het hele land. Haar repertoire is daarin zeer uitgebreid. Naast de bekende werken van Bach, Mozart en Haendel was zij ook te horen in The dream of Gerontius en de Musicmakers van Elgar.

Tenor Peter Vos

Tenor Peter Vos vertolkt de rol van de evangelist en neemt de solo’s van de tenorpartij voor zijn rekening. Peter is een goede bekende van ons koor, en trad o.a. in december 2018 op als tenor bij de Koepelscratch Messiah.

Na een succesvol afgeronde studie geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht, genoot hij zijn zangopleiding bij Christa Wolfs-Van den Bosch, sopraan, en tenoren Jos van Eyck en Manfred Jung tot medio 2008. Hij volgde masterclasses bij John Bröcheler en Kurt Moll. Vanaf eind 2010 tot diens overlijden in 2012 werd hij gecoacht door Hein Meens.
Hij zong een verscheidenheid aan rollen in vele talen in binnen- en buitenland. 
Verder was hij halve finalist aan het 1e Cantilena Gesangswettbewerb in Bayreuth in 2007 en laureaat aan het Robert Stolz Gesangswettbewerb in Hamburg in 2003. In 2005 was Peter finalist in het tv-programma Una Voce Particolare.
Hij werkte samen met dirigenten als Jean-Yves Ossonce, Marco Zambelli, Raymond Janssen (Limburgs Symfonie Orkest), Manfred Jung (Junges Tonkünstler Orchester), Laurent Wagner, Ivan Anguélov (Brabants Orkest), Jan Stulen (Orchestra Particolare) en regisseurs als Dalia Ibelhauptaite, Gudrun Hartmann, Giles Havergal, Leo Decker en Aidan Lang.
Daarnaast heeft hij een fors groeiend oratorium- en concertrepertoire waaronder: Bach: Passionen en verschillende cantates; Dvorak: Stabat Mater; Franck: Les sept dernières paroles du Christ en croix; Haydn: Die Schöpfung; Händel: Messiah; Mendelssohn: Elias; Mozart: Requiem, Krönungsmesse; Ramirez: Misa Criolla; Saint-Saens: Oratoire de Noël e.v.a.

Bas Ronald Dijkstra

Bas Ronald Dijkstra zingt de Christuspartij. Hij begon met de studie Kerkmuziek en studeerde Piano, Orgel, Koordirectie en Zang. Na een aantal jaren zangstudie bij Rom Kalma vervolgde hij deze studie bij Jos Burcksen. Daarnaast studeerde bij piano en bekwaamde zich als koordirigent bij o.a. Reinier Wakelkamp en Daniel Reuss. Gedurende meerdere jaren werkte hij samen met de Nederlandse baritons John Bröcheler en Henk Smit. Als solozanger is Dijkstra regelmatig te horen in diverse opera- en oratoriumuitvoeringen. Hij is als dirigent verbonden aan De Goede Herder parochie te Amsterdam-Buitenveldert en staat al een aantal jaren voor het kamerkoor Podevijn. 

 

Bas Matthijs Mesdag

Matthijs Mesdag tekent voor de basaria’s, en is een goede bekende van Oratoriumkoor Heiloo.

(Bas) Bariton Matthijs Mesdag studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig. Vanaf de oprichting in 1992 maakt hij deel uit van het “Amsterdam Baroque Choir” van Ton Koopman, waar hij als solist en ensemblezanger meewerkte aan de registratie van alle Bach-cantates en als solist aan de CD-opname van Mozarts Krönungsmesse en Vesperae Sollennes de Confessore.

Naast zijn optredens als oratoriumsolist in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Finland, werkt hij bij de Nationale Opera, waar hij onder meer ensemblerollen vervulde in “Tea” van Tan Dun, “Die Soldaten” van Bernd Alois Zimmermann en “Raaff” van Robin de Raaff.

Enkele van de operarollen die hij speelde zijn “Hans” in de premiereproductie van “Een Job van onze tijd” van Wim de Ruijter, “Aeneas” in “Dido and Aeneas” in Wiltshire GB en recent “Betto” in “Gianni Schicchi” in de verfilming door Opera Spanga. Verder verzorgt hij sinds 1994 liedrecitals voor de “Vereniging Vrienden van het Lied” in samenwerking met pianist Vaughan Schlepp

Barokorkest Cappella Maria Barbara

Henk van Zonneveld, muzikaal leider Cappella Maria Barbara

Henk van Zonneveld, muzikaal leider Cappella Maria Barbara

Dit orkest is onder leiding van Henk van Zonneveld regelmatig de muzikale ruggengraat van onze concerten. Afgelopen jaar gaven zij acte de présence tijdens de uitvoering van de Matthäus Passion en de Koepelscratch Messiah.

Cappella Maria Barbara is een barokorkest dat door Henk van Zonneveld werd opgericht ter gelegenheid van het Bach-herdenkingsjaar 2000.  Sindsdien werden van J.S.Bach de solocantates, de soloconcerten en alle grote koorwerken uitgevoerd. Daarnaast speelde het orkest werken van o.a. Buxtehude, Schütz, Purcell, Mozart, Vivaldi, Händel, Haydn, Rameau en Charpentier. Hoogtepunt was in 2017 de uitvoering van Bach’s Matthäuspassion in een 1-korige versie volgens een reconstructie door Henk van Zonneveld.
Het orkest speelt in barokstemming op oude instrumenten uit 17e en 18e eeuw of kopieën daarvan. De musici zijn allen zeer vertrouwd met de barokke uitvoeringspraktijk en spelen ook met andere barokorkesten in Nederland en daarbuiten. Het orkest is genoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, waarmee hij in 1707 in het huwelijk trad. Veel werken die hij in de volgende jaren componeerde zullen ook door haar zijn beluisterd en gewaardeerd. In 1720 overleed zij, slechts 35 jaar oud, terwijl Johann Sebastian op reis was. Toen hij thuiskwam was zij inmiddels begraven.